Potrebno je da nadležni organi propišu mere koje će uvoznicima automobila pomoći da se izbore sa problemima zbog kojih posluju na ivici rentabilnosti. Država nam ne pruža dovoljno podrške u oblasti investicija i unapređenja prodaje pa su zbog efekata svetske ekonomske krize uvoznicima automobila prepolovljene zarade, a nekoliko hiljada radnika je ostalo bez posla. Fijat ima poseban tretman od strane države jer iako se u Kragujevcu samo sklapaju vozila, a ne proizvode, ipak se prodaju kao domaći proizvod. Inače, za domaći proizvod se podrazumeva da više od 60 odsto komponenata bude poreklom iz Srbije. Shodno tome, ne plaća se carina, dobija se 1.000 evra subvencije po sistemu „staro za novo“, a kupcima su odobreni subvencionisani krediti sa kamatom od 4,5 odsto na godišnjem nivou. Ako kupac želi da pazari vozila koja mi uvozimo kamata je od 8,15 do 15 odsto...
Potrebno je da nadležni organi propišu mere koje će uvoznicima automobila pomoći da se izbore sa problemima zbog kojih posluju na ivici rentabilnosti.
Država nam ne pruža dovoljno podrške u oblasti investicija i unapređenja prodaje pa su zbog efekata svetske ekonomske krize uvoznicima automobila prepolovljene zarade, a nekoliko hiljada radnika je ostalo bez posla - izjavio je Miloš Petrović, predsednik Asocijacije uvoznika vozila i delova Srbije, na jučerašnjoj konferenciji „Konkurentnost tržišta automobila u Srbiji“ u organizaciji Danas konferens centra.
On je istakao da Fijat ima poseban tretman od strane države jer iako se u Kragujevcu samo sklapaju vozila, a ne proizvode, ipak se prodaju kao domaći proizvod. Inače, objašnjava Petrović, za domaći proizvod se podrazumeva da više od 60 odsto komponenata bude poreklom iz Srbije. „Shodno tome, ne plaća se carina, dobija se 1.000 evra subvencije po sistemu „staro za novo“, a kupcima su odobreni subvencionisani krediti sa kamatom od 4,5 odsto na godišnjem nivou. Ako kupac želi da pazari vozila koja mi uvozimo kamata je od 8,15 do 15 odsto. Smatramo da bi država trebalo da podjednako pomaže i nas uvoznike automobila kako bi pravila igre na tržištu bila izjednačena, odnosno kako bi postojala istinska konkurencija. U tom smislu država bi trebalo da poreski i carinski subvencioniše uvoz električnih automobila. Takođe, bilo bi veoma korisno da državne subvencije promovišu tehnologije koje smanjuju energetsku zavisnost Srbije“, istakao je Petrović.
Dijana Marković - Bajalović, predsednica Komisije za zaštitu konkurencije, podsetila je da je u septembru 2008. godine potpisan ugovor o zajedničkom ulaganju Srbije i Fijata. Tim ugovorom osnovano je i zajedničko preduzeće, a prošle godine počela je realizacija programa Vlade zamena starog za novo vozilo koji omogućava reciklažu starog vozila i kupovinu novog marke „punto“ koji se proizvodi u Kragujevcu uz popust od 1.000 evra po vozilu. Vlada je odobrila i finansijski lizing za kupovinu automobila marke „punto“.
- Iako se Uredbom subvencionišu krediti za kupovinu određenih trajnih potrošnih dobara, među kojima i automobila proizvedenih u Srbiji, sa stanovišta zakona ne može se govoriti o povredi konkurencije niti zloupotrebi dominantnog položaja. Ipak, u kontekstu primene Zakona o kontroli državne pomoći trebalo bi tražiti odgovor na pitanje koliko i na koji način postojeći sistem subvencija kreira povlašćen monopolski status jednog proizvođača automobila - istakla je Dijana Marković Bajalović. Ona je dodala da države Evropske unije takođe subvencionišu određene proizvode, ali uz strogu obavezu da ona bude dostupna svim proizvođačima i da ničija prava ne budu ugrožena, te da se podrazumeva da bi takve standarde trebalo primenjivati i u Srbiji.
- Značaj hibridnih automobila i vozila sa elektromotorom je u tome što pospešuju energetsku efikasnost i zaštitu životne sredine. Nažalost, takva vozila su veoma skupa i nisu dostupna svim kategorijama vozača u Srbiji. Zadatak države je da kroz razne olakšice pronađe načine kako bi se pospešila kupovinu tih vozila što bi bilo u interesu i proizvođača i kupaca - izjavio je Slobodan Cvetković, savetnik u Ministarstvu životne sredine i prostornog planiranja.